måndag 16 november 2009

Kajakhelg i Bohusläns inland




2009 har varit ett år med alltför lite paddling så här långt. Den gångna helgen togs lite igen. Det blev en tur med Tjörns kajakklubb. Vrakpaddling väster om Orust stod på programmet, men istället blev det insjöpaddling i Bohuslän. Tjörns kajakklubb är ett gäng entusiastiska paddlare spridda över hela Sverige och halva jordklotet. Du betalar medlemsavgift om 100 kr en gång och är sedan medlem hela livet.  Vid 10 - 15 tillfällen per år arrangeras grupputflykter. Vrakpaddlingen ansvarade Per-Erik och Christina för, ett äkta par som hör till klubbens pionjärer. Helt nyligen lämnade de Göteborg och flyttade in i sitt nya hus i Munkedal, vilket resulterade att de fann, nya, annorlunda paddelvatten inpå husknuten och därmed flyttades den planerade havspaddlingen till insjövatten.

Det var "bara" 7 anmälda till paddlingen och efter två sena återbud, lämnade 5 paddlare - Christina, Per-Erik, Ingvar, Leif och jag - kanotcentralen kl. 11.00 i lördags. Via sjön Vassbotten och Munkedalsälven tog vi oss till lägerplatsen vid Viksjöns södra strand. Efter att ha rest tälten, tog Ingvar, Leif och jag en eftermiddagstur österut genom Viksjön och halvägs till Ellenösjön. Den sista biten i en å som jag glömt namnet på. Motströms var det, men återfärden blev därmed behagligare. Mörkret hade lagt sig när vi återkom till lägerplatsen. Vi hade gott om ved och värmdes vid lägerelden under kvällsmaten, som för min del bestod av laxfilé med broccoli och lite olika kryddor, tillagat på Trangia. Vädret var så där. Det var inte ösregn, men inte helt torrt heller. Väderprognosen för morgondagen spådde mestadels uppehåll med en liten chans till sol på eftermiddagen. Bra tyckte Leif: "solen står så lågt nu så den skiner en bara i ögena". En natt med tilltagande regn och rått tält innebar minimalt med sömn. Nästa gång ska jag ta på mig en extra tröja vid sänggåendet. Till råga på allt missade jag att min paddelklocka fortfarande visade sommartid och jag  gick därför upp tidigare än nödvändigt. 

Söndagen paddlade vi långsamt tillbaka med två strandstopp. Strax intill lägerplatsen låg ett naturreservat som bl.a. hyste en annorlunda begravningsplatsen för familjen Koch. Nästa stopp blev vid ett vattenfall och därifrån knallade vi upp till Mondalesstugan - en läger och raststuga utmed Bohusleden. 

Trots dåligt med sömn var det en underbar helg. Vi såg en hel del spår efter bäver och några rejäla hyddor, men ingen bäver. Ingvar såg en kungsfiskare, men man vet aldrig... En ormvråk jamade, men höll sig bortom synhåll och korpar kraxade. Annars märktes hösten av i naturen. Nästa tur med Tjörns kajakklubb är glöggturen. Då handlar det om en dagsutflykt, varför det får bli alkoholfri för min del, såvida jag nu inte har chaufför med mig. Vill du veta mer om Tjörns kajakklubb hittar du information på www.tjornkajak.se och information om Bohusleden hittas helt följdriktigt på www.bohusleden.se.

Nya kajaken skymtar på några bilder. Blå och vit? Ja, det fanns tyvärr ingen i AIK:s färger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar