söndag 20 december 2009

Vinter


Slut på skakandet. Inte blev det något viktras. Hade ingen lust att äta soppor när helgen kom. För utom att mat är gott är helgmåltiderna en sittning jag inte vill missa. Träningen har gått bättre. Cykel till och från jobbet i regn, blåst, snö och kyla. Ibland har jag sprungit istället. Orken förbättras snabbt. Och nu är det skidspår på Mösseberg - underbart! Idag blev det årets första runda. 10 grader kallt, rimfrost på träden och vindstilla. Snötäcket var lite tunt, men annars fanns det inget mer att önska.

Havspaddlarnas blåband innebär att man paddlar hela svenska kusten. Sträckan varierar mellan 220 och 240 mil beroende på vägval. De flesta väljer att starta vid Svinesund med målgång i Haparanda, men en del har tagit andra vägen. Jag har max 65 dagar på mig. Dåligt väder eller skador riskerar att grusa planerna, men det blir som det blir. I första hand ser jag fram emot att få tillbringa två månader i kajaken och förhoppningsvis tar den mig till Haparanda.

Förberedelserna så här långt har inneburit inköp av ny kajak. Jag letar efter ett begagnat Hilleberg Staika, som är det tält jag tror bäst passar min tur. Hittar jag inget begagnat, får det bli ett nytt. En himla massa kartor måste också inhandlas. Till förberedelserna hör även TBE-vaccinering. Första sprutan togs i oktober och den andra får jag i januari. De fysiska förberedelserna har jag redan varit inne på. Isen har lagt sig på vattnen häromkring, men skidåkning är en utmärkt aktivitet. Skidåkningen kombineras med styrketräning och poweryoga(snart). Fram i slutet av mars hoppas jag kunna börja paddla.  Bloggen räknar jag kunna uppdatera med en Nokia N900 och så snart den dyker upp hos Expert i Falköping blir det inköp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar