onsdag 12 maj 2010

Varierande paddling och väder


Det har varit svårt att uppdatera p.g.a. olika orsaker. En sammanfattning:
Lämnade Stora Amundön i solsken och relativt kraftig sydväst. Vinden ökade och det blev en hel del paddling i skvalpig sjö. Rastade på Särö, tog det lugnt och åt lite. Särö naturreservat är oerhört vackert och värt ett besök. Sjöväderrapporten spådde ökad sydväst, upp till 11m/sek. Gav mig iväg ändå och passagen av Sandöns 3-4 näs blev upplevelserik. Mestt illa ute var jag när jag trodde att jag var i "lugnt" vatten. Ett kraftig fräsande varnade för en brytvåg som jag helt enkelt fick parera med kroppen. Vågen dränkte hela mig och vattnet rann ned innanför jackan via halslinningen. Mest dramatiskt var ändå den lilla sjöfågelfamiljen som hamnat i bränningarna. Föräldrarna flydde genom lyfta och lämnade de tre små dödsförskräckt pipande dunbollarna. Trots bara 18 km paddling var jag ganska trött när tältet slogs upp i Lerkil.

Lämnade Lerkil i bra väder och beskedlig vind. Tur var det för jag hade inte gillat att passera vare sig Onsalalandet eller Kungsbackafjorden dagen innan. Ringhals är bra - som landmärke. Efter 31 km paddling blev det läger på Årnäshalvön.

Idag har det varit regn, regn och regn. Blåst har det gjort också, men mestadels från rätt håll. När jag anlände Glommen nådde ovädret sin kulmen, mkt hård vind och ösregn. Jag gick in hamnen och efter att ha bytt till torrt på överkroppen, blev det pizza och lite komplettering på Konsum. Regnet fortsatte, inget bra läget för att resa tältet i hamnområdet, vilket självklart dessutom var förbjudet. Jag frågade en man vid namn Lars i hamnen om han kände till någon som hyrde ut sin sjöbod eller ett rum. Det visste han inte, men han ringde en kompis som tipsade om ett ställe nära hamnen som hyrde ut en gäststuga. Så nu sitter jag här nyduschad. Lars, som arbetar För (eller äger?) Fjällräven hälsade till sina bekanta i Fkp: Dahl och Uffe på Intersport, samt Jörgen Jacov.

Allt är inte ok. Höger handrygg är röd, svullen och varm. Inte alls bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar